Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-WWR9 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Zajęcia ukierunkowane są na realizację efektów kształcenia związanych z wielospecjalistycznym wspomaganiem rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, o charakterze profilaktycznym, diagnostycznym i terapeutycznym. Celem zajęć jest: - przybliżenie problematyki zaburzeń rozwoju i zachowania, zarówno od strony teoretycznej jak i praktycznej, - ukazanie właściwej strategii postępowania z dziećmi stosownie do ich możliwości i ograniczeń, - zapoznanie z działaniami instytucjonalnymi i ofertą specjalistycznej pomocy. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia dostarczają studentom wielospecjalistycznej wiedzy i umiejętności ze wspomagania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, o charakterze profilaktycznym, diagnostycznym i terapeutycznymi. |
Pełny opis: |
1. Teoretyczne podstawy, istota, funkcje, zasady, modele oddziaływań oraz formy pomocy dziecku w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Opieka vs wspomaganie 2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Szanse i trudności wspomagania rozwoju dziecka w wieku 3-9 lat 3. Rola nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej we wspomaganiu rozwoju dziecka. Kroki postępowania. 4. Wspomaganie rozwoju zaburzonego - stymulacja rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym w następujących obszarach: Rozwój emocjonalny: - moczenie nocne, - jąkanie (przykłady ćwiczeń na zajęciach) - zaburzenia lękowe, - lęk społeczny, lęk przed separacją, - strach przedszkolny; strach, lęk i fobia szkolna, - stres pourazowy (PTSD), trauma, - lęk przed śmiercią (jak rozwijać odporność psychiczną dziecka (przykłady ćwiczeń) - depresja, - zachowania autodestrukcyjne; Rozwój psychosomatyczny - zaburzenia odżywiania (jadłowstręt psychiczny, bulimia, wybiórczość pokarmowa), - cukrzyca, - alergia i astma, Rozwój neurologiczny: - padaczka dziecięca, - lateralizacja; Rozwój uwagi i zachowanie: - agresja i zachowania aspołeczne, zachowania trudne (przykłady ćwiczeń na zajęciach) - zaburzenia uwagi, - emocje (przykłady ćwiczeń i zabaw na zajęciach), wykorzystanie bajek terapeutycznych 5. Integracja sensoryczna, nadwrażliwość i podwrażliwość sensoryczna (przykłady ćwiczeń i zabaw na zajęciach) 6. Interwencja w sytuacjach kryzysowych 7. Współpraca z rodzicami, wsparcie instytucjonalne i pozainstytucjonalne w procesie wspomagania rozwoju dzieci w przedszkolu i klasach I-III |
Literatura: |
Literatura podstawowa Ayres Jean A., Dziecko a integracja sensoryczna Bryant R., Harley A., Zespół ostrego stresu. Teoria, pomiar, terapia Dudek B., Zaburzenia po stresie traumatycznym Danielewska J., Agresja u dzieci - szkoła porozumienia Derezińska I., Gajdzik M., Dziecko z zaburzeniami lękowymi w szkole i przedszkolu Hallowell E. M., Ratey J. J., W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych Józefik B., Wolska M. Anoreksja i bulimia u dzieci i młodzieży Kelly K.,Dozor A. J., Astma i alergia. Postępowanie z dziećmi. Kompletny program, który ma pomóc dziecku w prowadzeniu pełnego i aktywnego życia Knobloch-Gala A., Grochmal-Bach B. (red.), Kryzysy rozwojowe wieku dziecięco-młodzieżowego a możliwości społecznego wsparcia Kostecka W., Dziecko i jąkanie. Poradnik dla rodziców, nauczycieli i logopedów Paruszkiewicz G., Moczenie nocne u dzieci. Przyczyny i możliwości leczenia. Informacje dla rodziców Otto-Buczkowska E., Cukrzyca wieku rozwojowego Literatura uzupełniająca Amen D., Leczenie lęków i depresji Bochniarz A., Nie tylko o jąkaniu Bogdanowicz B., Leworęczność u dzieci Budohoska W., Grabowska A., Dwie półkule - jeden mózg Carr A., Depresja i próby samobójcze młodzieży. Sposoby przeciwdziałania i reagowania Day., Jak żyć z cukrzycą? Gibas J., Appleton R., Padaczka u dzieci i młodzieży Gilles Tibo Z., Dziewczynka, która przestała się uśmiechać Hanas R., Cukrzyca typu 1. u dzieci, młodzieży i dorosłych. Jak stać się znawcą swojej cukrzycy? Heyne D., Rollings S., Niechęć do szkoły. Jak pomóc dziecku, które opuszcza lekcje i wagaruje? Kowalczuk M., Pedagogiczna diagnoza i profilaktyka zaburzeń odżywiania się u młodzieży szkolnej Kraska K., Żyża S., Interwencja wobec dzieci i młodzieży w obliczu sytuacji kryzysowych Jagielska G., Dziecko z zaburzeniami odżywiania w szkole i przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów Pluta T., Profilaktyczno-wychowawczy program przeciwdziałania agresji u dzieci w młodszym wieku szkolnym Popielarska A. (red.), Psychiatria wieku rozwojowego Rampe M., Odporność psychiczna. Siedem filarów Rumpf J., Krzyczeć, bić, niszczyć. Agresja u dzieci w wieku do 13 lat Rachman S., Zaburzenia lękowe Sancewicz-Pach K., Postępowanie w moczeniu nocnym u dzieci. "Klinika Pediatryczna. Nefrologia wieku rozwojowego" Serfontein G., Twoje nadpobudliwe dziecko. Poradnik dla rodziców Sikorka I., Bufory stresu. Jak rozwijać odporność emocjonalna u dziecka Skrodzka M., Zaburzenia emocjonalne u dzieci Tarkowski Z., Jąkanie wczesnodziecięce Tarkowski Z., Jąkanie Woleńczyk T., Kołakowski T., Skotnicka M., Nadpobudliwość psychoruchowa u dzieci |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: C.W1. zróżnicowanie modeli ujmowania procesu wspierania rozwoju dziecka lub ucznia, w tym behawioralnego, konstruktywistycznego, emancypacyjnego; zadania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie wspierania rozwoju dziecka lub ucznia; proces adaptacji dziecka w przedszkolu i ucznia w szkole; strategie stymulowania aktywności poznawczej dziecka lub ucznia, zasady wykorzystywania zabawy do stymulowania rozwoju dziecka oraz rolę inicjacji: czytelniczej, teatralnej, muzycznej, plastycznej i technicznej; C.W2. zasady organizacji optymalnego środowiska edukacyjnego w przedszkolu i klasach I–III szkoły podstawowej: możliwości wykorzystania w codziennej praktyce edukacyjnej różnorodnych sposobów organizowania środowiska uczenia się i nauczania, organizację środowiska wychowawczego przy uwzględnieniu specyficznych potrzeb i możliwości poszczególnych dzieci, uczniów lub grup, a także potrzebę wykorzystywania w pracy z dzieckiem lub uczniem informacji uzyskanych na jego temat od specjalistów, w tym psychologa, logopedy, pedagoga, lekarza, oraz rodziców lub opiekunów; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: C.U1. kształtować bezpieczne i przyjazne edukacyjne środowisko rozwoju dzieci lub uczniów, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości i uzdolnień dziecka lub ucznia, z nastawieniem na osobowy i podmiotowy rozwój; C.U8. wykorzystywać proces oceniania pracy uczniów do stymulowania ich samooceny, umiejętności samoregulacji i pracy nad własnym rozwojem. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: C.K1. kierowania się wrażliwością etyczną, empatią, otwartością, krytycyzmem oraz przyjęcia odpowiedzialności za integralny rozwój dzieci lub uczniów i podejmowane działania pedagogiczne; C.K3. budowania relacji wzajemnego zaufania między wszystkimi podmiotami procesu wychowania i kształcenia, w tym rodzicami lub opiekunami dziecka lub ucznia, oraz włączania ich w działania sprzyjające efektywności edukacji; C.K4. efektywnej współpracy z nauczycielami, specjalistami, w tym psychologiem, logopedą, pedagogiem, lekarzem, i rodzicami dzieci lub uczniów oraz innymi członkami społeczności przedszkolnej, szkolnej i lokalnej na rzecz dzieci lub uczniów i zapewnienia jakości pracy przedszkola lub szkoły. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: bieżąca ocena wynikająca z zaangażowania w dyskusję podczas zajęć, znajomość literatury tematu, prace wyszczególnione na platformie e-ChAT obecność na zajęciach, egzamin końcowy pisemny |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone w trybie synchronicznym - zajęcia stacjonarne i asynchronicznym - platformie e-ChAT - Moodle, zgodnie z planem zajęć semestru zimowego 2022/23. Wykład z elementami dyskusji i ćwiczeń. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest aktywność i obecność na zajęciach (w przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego) oraz wykonanie wszystkich aktywności na platformie e-ChAT. Zaliczenie przedmiotu: na podstawie prac wyszczególnionych na platformie e-ChAT Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności) 1 ECTS Wykonanie prac wyszczególnionych na platformie e-ChAT 1,5 ECTS Aktywność na zajęciach wynikająca ze znajomości literatury tematu 1,5 ECTS Egzamin końcowy pisemny 2 ECTS Suma 6 pkt ECTS Egzamin pisemny - 5 pytań 100 pkt – ocena 5, b. dobra; 80 pkt – ocena 4, dobra; 60 pkt – ocena 3, dostateczna; poniżej 60 pkt – niedostateczna. [1. Uznawanie efektów uczenia się w trybie nauki na odległość • Realizacja zajęć na odległość nie narusza art. 63 ust. 1 Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym; • Utrzymuje się liczbę punktów ECTS przypisaną określonemu przedmiotowi w realizowanym programie studiów; • Punkt ECTS nadal odpowiada 25–30 godzinom pracy studenta obejmującym zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, organizowanym przez uczelnię oraz indywidualną pracę studenta związaną z tymi zajęciami. 2. Ocena postępów uczenia się na odległość • Nauczyciel akademicki zapewnia studentom informację zwrotną dotyczącą ich postępów w nauce za pośrednictwem platformy e-ChAT • Nauczyciel może ustalić w okresie obowiązywania szczególnych zasad postępowania w okresie pandemii COVID-19 zmianę dotychczasowych zasad oceniania cząstkowego i końcowego przy zapewnieniu jawności reguł postępowania i poinformowaniu studentów o tejże zmianie. Zmiana może dotyczyć wyłącznie formy zaliczenia lub egzaminu końcowego (ze zdalnego na stacjonarny przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa higienicznego i sanitarnego) • Do przechowywania informacji zwrotnych o postępach w nauce przeznaczona jest uczelniana platforma zdalnego nauczania e-ChAT • Nauczyciel wyznacza termin konsultacji online dla studentów na platformie zdalnego nauczania (Teams) lub stacjonarnie po wcześniejszym uzgodnieniu terminu drogą mailową. • Wszelkie aktywności związane z monitorowaniem uczenia się studentów i udzielania im informacji zwrotnej są zapisywane w na platformie Moodle.]* * w przypadku przejścia na nauczanie zdalne |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.