Struktura i podstawy prawne oświaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-SPPO4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Struktura i podstawy prawne oświaty |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem jest dostarczenie zagadnień z obszaru prawa i organizacji systemu oświaty w Polsce w oparciu o akty normatywne regulujące tę materię. |
Pełny opis: |
Podstawowym celem zajęć jest dostarczenie wiedzy z obszaru prawa i organizacji systemu oświaty w Polsce, w szczególności uwzględniając działalność systemu szkół i przedszkoli, w tym również niepublicznych; statusu prawnego ucznia, rodzica i nauczyciela; |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe wraz z aktami wykonawczymi; Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty wraz z aktami wykonawczymi, Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela wraz z aktami wykonawczymi, Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy, Ustawa z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich, Pyter M., Balicki A., Prawo oświatowe. Komentarz, C.H. Beck, Warszawa 2017. Andrzejewski M., Prawo rodzinne i opiekuńcze, wyd. 5, C.H. Beck, Warszawa 2014. Literatura uzupełniająca: Prawo oświatowe, red. S.M. Kwiatkowski, K. Gawroński, Warszawa 2013. Balicki A., Pyter M., Prawo oświatowe, Warszawa 2011. Dyrda B., Koczoń-Zurek S., Przybylska I., Podstawy prawne i organizacyjne oświaty, Katowice 2008. Ciepła H. i inni, Kodeks rodzinny i opiekuńczy. Komentarz, wyd. 3, LexisNexis, Warszawa 2011. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: G.W2. podstawy prawa oświatowego; G.W3. nauczycielską pragmatykę zawodową, w tym prawa i obowiązki nauczycieli; G.W4. zasady prawa wewnątrzprzedszkolnego i wewnątrzszkolnego; G.W5. prawa dziecka i prawa osoby z niepełnosprawnością; W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: G.U1. rozpoznawać sytuacje zagrożeń w przedszkolu i szkole; G.U4. zaprojektować działania zmierzające do rozwoju przedszkola i szkoły oraz stymulowania poprawy jakości działania tych instytucji. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: G.K3. współpracy z nauczycielami i specjalistami w celu rozwoju swojej profesjonalnej wiedzy. SPOSOBY WERYFKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach obowiązkowa (dopuszczalne dwie nieobecności), aktywne uczestnictwo w zajęciach rozwiązanie case stude w przypadku przekroczenia 50% nieobecności zaliczenie testu egzaminacyjnego - wszyscy |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.