Psychologia szkolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-PSz2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia szkolna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie uczestników zajęć w obszar podstawowych pojęć i koncepcji teoretycznych z zakresu psychologii ogólnej i psychologii społecznej, ujmowanych z perspektywy rzeczywistości edukacyjnej oraz jej kluczowych charakterystyk. Uczestnik kursu nabywa podstawowy kanon wiedzy z dziedziny psychologii szkolnej. |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest wprowadzenie studentów w tematykę psychologii szkolnej – z perspektywy kluczowych pojęć i koncepcji teoretycznych z zakresu psychologii ogólnej i psychologii społecznej, ujmowanych w kontekście szeroko pojmowanej rzeczywistości edukacyjnej oraz jej kluczowych charakterystyk obejmujących także szczegółowe informacje na temat osób – nauczycieli oraz uczniów – którzy w niej na co dzień funkcjonują. Poprzez udział w zajęciach uczestnik kursu nabywa zaawansowaną wiedzę z zakresu psychologii szkolnej, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy na temat charakterystyk różnych typów uczniów oraz wynikających z niej działań, jakie podejmować powinien nauczyciel, by skutecznie wywiązywać się ze swojej roli zawodowej. Zakres tematów: 1. Psychologia szkolna jako subdyscyplina psychologiczna – geneza i zarys problematyki 2. Proces uczenia się: definicje uczenia się; podejście teorii uczenia się - podejście behawioralne i podejście poznawcze 3. Wiedza o różnicach indywidualnych w praktyce nauczania – różnice indywidualne w zakresie osobowości, temperamentu, inteligencji, zdolności, stylów poznawczych czy stylów myślenia oraz ich znaczenie dla nauczyciela z perspektywy jego codziennej pracy szkolnej 4. Wiedza na temat rozwoju psychicznego - charakterystyka poszczególnych etapów rozwoju; rozwój w ujęciu koncepcji J. Piageta; rozwój uwagi; gotowość szkolna 5. Osobowość i aktywność społeczna jako istotne wyznaczniki funkcjonowania ucznia 6. Możliwości i preferencje uczniów o rozwoju typowym oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - uczniowie o wybitnych możliwościach rozwoju, uczniowie o ograniczonych możliwościach uczenia się, uczniowie z niepełnosprawnością (z uwzględnieniem typów niepełnosprawności), uczniowie z trudnościami w rozwoju społeczno-emocjonalnym; integracja uczniów niepełnosprawnych z uczniami pełnosprawnymi 7. Nauczyciel i uczeń w procesie edukacji - interakcja nauczyciel-uczeń – czynności nauczyciela (nauczanie i wychowanie), pożądane typy postępowania nauczyciela wobec ucznia, typy kontaktów nauczyciela z uczniem, typy stylów wychowawczych; typy uczniów – ich słabe i mocne strony, adekwatne do nich zachowania wspierające nauczycieli; osobowość i specyficzne problemy psychologiczne nauczycieli 8. Skuteczne uczenie się w szkole, adaptacja uczniów do warunków szkolnych 9. Uczeń i nauczyciel w sytuacjach trudnych; sposoby radzenia sobie w sytuacjach trudnych, problemy uczniów i ich rozwiązywanie przez nauczycieli; konflikty w środowisku szkolnym i budowanie relacji szkoła-rodzic ucznia 10. Tworzenie warunków dla rozwojowej zmiany poznawczej i konstruowania wiedzy przez dziecko – istota i wspieranie zmiany rozwojowej, wiedza i sposoby jej nabywania przez dziecko 11. Stres szkolny dzieci i młodzieży - uwarunkowania stresu oraz możliwości przeciwdziałania 12. Wspomaganie motywacji do uczenia się - typy motywacji, wpływ nauczyciela i środowiska edukacyjnego na procesy motywacyjne dzieci i młodzieży |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Filipiak, E.: Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2012. Kowalik, S. (red.) : Psychologia ucznia i nauczyciela. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2011. Ledzińska, M., Czerniawska, E. : Psychologia nauczania. Ujęcie poznawcze. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2011. Mietzel, G. : Wprowadzenie do psychologii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 1998 (lub 2008). Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) : Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. Kraków 2004. Literatura uzupełniająca: Bee, H., Psychologia rozwoju człowieka. Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2004. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2. Charakterystyka okresów życia człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. Jarosz, E., Wysocka, E. : Diagnoza Psychopedagogiczna - podstawowe problemy i rozwiązania. Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Warszawa 2006. Riebisch, R., Luszczyński, H.: Diagnoza typów uczniów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Gdańsk 2014. Vasta, R., Haith, M. M., Miller, S. A., Psychologia dziecka. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2004. Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., McCann, V. (2011) – Psychologia. Kluczowe koncepcje. Tom 2 – Motywacja i uczenie się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: A.3.W2. rozwój człowieka w cyklu życia, w tym proces rozwoju dziecka w kolejnych okresach dzieciństwa: rozwój fizyczny, motoryczny i psychospołeczny, rozwój procesów poznawczych, społeczno-emocjonalny i moralny, a także rozwój i kształtowanie osobowości; szczególne uzdolnienia; normy rozwojowe (różnorodność ujęć), zjawisko dysharmonii (asynchronii) rozwojowej, zaburzenia w rozwoju podstawowych procesów psychicznych oraz teorie integralnego rozwoju dziecka lub ucznia; A.3.W3. psychologiczne podstawy procesu uczenia się dzieci lub uczniów: modele uczenia się (koncepcje klasyczne, współczesne ujęcia w oparciu o wyniki badań neuropsychologicznych), metody i techniki uczenia się z uwzględnieniem rozwijania metapoznania, trudności w uczeniu się, ich przyczyny i strategie ich przezwyciężania, a także metody i techniki identyfikacji oraz wspomagania rozwoju uzdolnień i zainteresowań; A.3.W5. znaczenie autorefleksji i samorozwoju: zasoby własne w pracy nauczyciela – identyfikacja i rozwój, indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami, zagadnienia stresu i nauczycielskiego wypalenia zawodowego, potrzebę korzystania z informacji zwrotnych dotyczących swojej pracy; podstawy psychologii twórczości i treningu myślenia kreatywnego, trening komunikacyjny, style komunikowania się nauczyciela z podmiotami edukacyjnymi oraz metody przezwyciężania barier komunikacyjnych. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: A.3.U1. obserwować procesy uczenia się dzieci lub uczniów i ich konteksty; A.3.U4. rozpoznawać bariery i trudności udziału dzieci lub uczniów w różnych formach aktywności; A.3.U5. rozpoznawać potrzeby psychospołecznego wsparcia dziecka lub ucznia; W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: A.3.K2. wykorzystania zdobytej wiedzy psychologicznej do analizy zdarzeń pedagogicznych; A.3.K3. ciągłego doskonalenia swojej wiedzy merytorycznej i umiejętności zawodowych. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: ocena aktywnego udziału studenta w zajęciach, ocena wykonania prezentacji zaliczeniowej, ocena z egzaminu końcowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunki zaliczenia i metody oceny: Obecność na zajęciach - 1 pkt ECTS (w przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu dwóch nieusprawiedliwionych [np. zwolnieniem lekarskim] nieobecności, student zobowiązany jest do napisania dodatkowej pracy pisemnej związanej z tematyką zajęć.) Aktywny udział w zajęciach Przygotowanie i przedstawienie prezentacji multimedialnej z przydzielonego obszaru tematycznego (warunek przystąpienia do egzaminu) - 1 punkt Pozytywna ocena z egzaminu końcowego - 2 punkty |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Egzamin, 0 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Lewczuk | |
Prowadzący grup: | Joanna Lewczuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie i egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie Egzamin - Egzamin |
|
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
|
Tryb prowadzenia: | w sali |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z dorobkiem różnych subdyscyplin psychologicznych i wskazanie ich praktycznych zastosowań do projektowania i analizy zdarzeń pedagogicznych i pracy w obszarze edukacji i wychowania. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.