Edukacja zdrowotna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-SJ-WE-EZ5 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja zdrowotna |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
1. Współczesne koncepcje zdrowia 2. Pojęcie dobrostanu i wymiary dobrostanu 3. Czynniki warunkujące zdrowie 4. Promocja zdrowia, definicje, koncepcje, założenia 5. Pojęcie i poziomy profilaktyki profilaktyka pozytywna i negatywna 6. Edukacja zdrowotna - pojęcie i cele, obszary tematyczne w szkolnej edukacji zdrowotnej Zajęcia wprowadzają studentów w problematykę (treści, kluczowe zagadnienia, metody) edukacji zdrowotnej. Dostarczają syntetycznej wiedzy o społeczno-środowiskowych uwarunkowaniach zdrowia i choroby, omawiane są zachowania prozdrowotne oraz wybrane zagadnienia związane z najczęściej obecnie występującymi problemami, zagrożeniami oraz zaburzeniami. Istotnym elementem kursu jest nabywanie niezbędnej wiedzy do projektowania zajęć edukacyjnych oraz kształtowanie umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych o tematyce związanej ze zdrowiem. |
Pełny opis: |
1. Współczesne koncepcje zdrowia - różne ujęcia i definicje pojęcia zdrowia, holistyczna koncepcja zdrowia i jej znaczenie dla współczesnej edukacji zdrowotnej 2. Pojęcie dobrostanu i wymiary dobrostanu - czynniki warunkujące poczucie szczęścia, cechy człowieka szczęśliwego, psychika a zdrowie 3. Czynniki warunkujące zdrowie - czynniki ryzyka zagrażające zdrowiu, zasoby zdrowotne - czynniki chroniące zdrowie (fizyczne, psychiczne społeczne duchowe), zachowania zdrowotne: (prozdrowotne antyzdrowotne) definicje, podział - (zdrowy styl życia), Dekalog (zasady) zdrowego życia 4. Promocja zdrowia, definicje, koncepcje, założenia - aspekty promocji zdrowia ważne dla praktyki, obszary działań w promocji zdrowia, modele promocji zdrowia(podejścia) 5. Promocja zdrowia a prewencja choroby (profilaktyka), pojęcia i poziomy profilaktyki, profilaktyka pozytywna i negatywna, przykłady projektów, działań i programów w promocji zdrowia 6. Edukacja zdrowotna - pojęcie i cele edukacji zdrowotnej, obszary tematyczne w szkolnej edukacji zdrowotnej, edukacja ukierunkowana na kształtowanie umiejętności życiowych, jako sposób wzmacniania zasobów zdrowotnych człowieka i budowania zdrowego stylu życia. 7. Wzajemne związki między promocją zdrowia, edukacją zdrowotną, profilaktyką i terapią Celem zajęć jest zapoznanie z różnymi aspektami definiowania pojęcia „zdrowie”; podniesienie poziomu wiedzy i umiejętności dotyczących prozdrowotnego stylu życia w różnych warunkach społeczno-ekonomicznych; wzbogacenie wiedzy i umiejętności działania na rzecz zdrowia prywatnego i publicznego (np. kształtowanie wybranych kompetencji poprawiających dobrostan); podniesienie poziomu świadomości o zależności pomiędzy ciałem, umysłem, genami i środowiskiem w kontekście zdrowia jednostki i populacji; prezentowanie wybranych obszarów tematycznych w edukacji zdrowotnej człowieka (zagadnienia odżywania i problem otyłości, zagrożenia związane z korzystaniem z nowych technologii, konsekwencje dostępności pornografii dla dzieci i młodzieży, uzależnienia, edukacja do zdrowia psychicznego i zachowań proekologicznych); promowanie zachowań bezpiecznych i unikania zachowań ryzykownych. |
Literatura: |
1. Syrek E., Borzucka-Sitkiewicz K., Edukacja zdrowotna, Warszawa 2009. 2. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna, Warszawa 2010. Woynarowska B., Kapica M., Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej, Warszawa 2001. 3. Demel M., Pedagogika zdrowia, WSIP, Warszawa 1980. 4. Woynarowska B., Zdrowie i szkoła, Warszawa 2000. 5. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ1z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (https://podstawaprogramowa.pl/files/D2017000035601.pdf ) |
Efekty uczenia się: |
W ZAKRESIE WIEDZY ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: B.10.W1. modele, uwarunkowania i zagrożenia zdrowia, w tym zdrowia psychicznego; B.10.W2. istotę umiejętności życiowych (life skills) i zachowań prozdrowotnych; B.10.W3. podstawowe zagadnienia rozwoju biologicznego człowieka; B.10.W4. sposoby wspomagania dziecka lub ucznia w działaniach na rzecz zdrowia i niwelowania stanów zagrażających zdrowiu, możliwości zmian w otoczeniu dziecka lub ucznia oraz procesy uczenia się mózgu; B.10.W5. zasady udzielania pierwszej pomocy. W ZAKRESIE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENT POTRAFI: B.10.U1. rozpoznać sytuację zagrożenia dla zdrowia, w tym zdrowia psychicznego, i odpowiednio zareagować; B.10.U2. skutecznie promować zachowania prozdrowotne. W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: B.10.K1. krzewienia postawy dbałości o zdrowie i ochronę środowiska. SPOSOBY WERYFIKACJI EFEKTÓW UCZENIA SIĘ: ocena zaangażowania w dyskusję i poszczególne ćwiczenia podczas zajęć, znajomość tematyki podręczników, przygotowanie i prezentacja pracy pisemnej (referat lub prezentacja multimedialna) oraz omówienie wybranej przez studenta reklamy z perspektywy edukacji prozdrowotnej. |
Metody i kryteria oceniania: |
BILANS PUNKTÓW ECTS: 0,5 ECTS - obecność i aktywność podczas zajęć w sali; 1,5 ECTS - prezentacja przygotowanej pracy pisemnej (referat lub prezentacja multimedialna). METODY I KRYTERIA OCENIANIA: Wymagana obecność na zajęciach, dopuszczalne są 2 nieobecności nieusprawiedliwione. ITS wymaga uzgodnienia sposobu rozliczenia przedmiotu z osobą prowadząca, na początku semestru. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Byrtek | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Byrtek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.