Metodyka pracy w placówkach resocjalizacyjnych i w środowisku otwartym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-PRiM-MP4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy w placówkach resocjalizacyjnych i w środowisku otwartym |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Metody oddziaływań resocjalizacyjnych stosowane wobec wychowanka w placówkach resocjalizacyjnych i środowisku otwartym. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z aktualnym stanem wiedzy (bądź też uporządkowanie z reguły fragmentarycznych wiadomości już posiadanych) na temat dynamiki procesów leżących u podłoża różnych postaci patologii zachowania się, a także ukazanie głównych nurtów współczesnej resocjalizacji oraz sposobów dostosowywania tychże oddziaływań do poszczególnych postaci zaburzeń w zachowaniu się osób niedostosowanych społecznie zarówno w placówkach resocjalizacyjnych jak i w środowisku otwartym.. |
Pełny opis: |
Definicja patologii społecznej. Wybrane teorie dewiacji. Rodzaje niedostosowania społecznego. Zachowanie przestępcze. Przestępstwa jako wyraz neurotycznych tendencji. Istota i właściwości zachowania antysocjalnego (dysocjalnego, psychopatycznego). Systemy i modele oddziaływań resocjalizacyjnych. Główne kierunki oddziaływań resocjalizacyjnych. Resocjalizacja jako „kanalizowanie” instynktów. Psychodynamiczne sposoby oddziaływań resocjalizacyjnych; terapia indywidualna, oddziaływania grupowe, społeczności terapeutyczne. Terapia behawioralna w resocjalizacji; istota i założenia „ekonomii punktowej”. Oddziaływania kognitywno-behawioralne. Rola i znaczenie diagnozy pedagogicznej. Etapy diagnozy pedagogicznej w kontekście resocjalizacyjnym. Procedura opisu stanu niedostosowania społecznego. |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań. Urban B., Stanik J. M. (red.), „Resocjalizacja. Teoria i Praktyka”, Tom 1 i 2, PWN, 2007/2008. Literatura uzupełniająca: Bartkowicz Z., Węgliński A., „Skuteczna resocjalizacja. Doświadczenia i propozycje”, UMCS, 2009 Moczydłowska J., Pełszyńska J., „Profilaktyka w szkole dla młodzieży niedostosowanej społecznie” 2005 Dokumenty i opracowania dostarczone przez prowadzącego zajęcia Becelewska D., „Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej”, Katowice, 2005 Fengler J., „Pomaganie męczy”, GWP, 2000 Palak Z., Bartkowicz Z., (red.), „Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji”, Warszawa 2007 Deptała M. (red.), „Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyczna w szkole i w środowisku lokalnym”, Bydgoszcz 2004 |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: P6S_WG10 podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nim zachodzących P6S_WG23 podstawową wiedzę dotyczącą prowadzenia działalności pedagogicznej w zakresie określonym specjalnością studiów UMIEJĘTNOŚCI: ABSOLWENT POTRAFI: P6S_UW01 dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej P6S_UW03 posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej KOMPETENCJE SPOŁECZNE: ABSOLWENT JEST GOTÓW DO: P6_SKK 02 docenienia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych |
Metody i kryteria oceniania: |
Zajęcia prowadzone są w systemie blended-learning, tj. naprzemiennie - w jednym tygodniu stacjonarnie w siedzibie uczelni, w kolejnym tygodniu zdalnie - za pośrednictwem platformy MS Moodle, na której student zakłada samodzielnie konto na danym przedmiocie. Pierwsze zajęcia w danym semestrze odbywają się zawsze stacjonarnie w siedzibie uczelni. Na ocenę końcową, podsumowującą efekty uczenia się (stacjonarnie oraz zdalnie za pośrednictwem platformy Moodle) składa się aktywność studencka podczas zajęć oraz końcowy egzamin ustny. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Bogdański | |
Prowadzący grup: | Artur Bogdański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.