Socjologia edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-S1-P-SW4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia edukacji |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Zajęcia dostarczają wiedzy z zakresu podstawowych pojęć socjologii edukacji, społecznych i kulturowych uwarunkowań edukacji, nierówności społecznych w nauczaniu. Celem zajęć jest w szczególności: przygotowanie słuchaczy do uwzględniania aspektu socjologicznego w przebiegu procesów edukacyjnych; wpływu przeobrażeń, jakie zachodzą we współczesnym świecie na procesy edukacyjne i wychowawcze. |
Pełny opis: |
Socjologia edukacji w systemie nauk (zarys rozwoju, przedmiot i funkcje, podstawowe pojęcia); wpływ wybranych grup, podmiotów i kategorii społecznych na proces socjalizacji (rodzina, subkultury młodzieżowe, szkoła); zróżnicowanie społeczne a edukacja; selekcje szkolne; zmniejszanie nierówności szans edukacyjnych; współczesna młodzież w systemie edukacji. |
Literatura: |
Karkowska M., Socjologia edukacji, wybrane elementy. P.MIkiewicz, Socjologia edukacji, PWN, Warszawa 2016 Woźniak R., Zarys socjologii edukacji i zachowań społecznych, Koszalin 1998. K. Tillmann, Teorie socjalizacji. Społeczność, instytucja, upodmiotowienie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006, r. 3 B. Bernstein, Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia, w: Język i społeczeństwo, red. Michał Głowiński, Warszawa 1980 P. Bourdieu, J-C. Passeron, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania, PWN, Warszawa 1990, s. 154-176 R. Meighan, Socjologia edukacji, UMK, Toruń 1993, s. 69-99 K. Gawlicz „Konstruowanie nieudacznika: praktyki normalizacji i wykluczania w przedszkolu”. Zeszyty Etnologii Wrocławskiej, 1(10), s. 37-54 E. Nowicka, Uczniowie wietnamscy w oczach nauczycieli szkół podstawowych, (w:) E. Nowicka, S. Łodziński (red.), Kulturowe wymiary imigracji do Polski, Warszawa 2006, s. 253-277 G. Mazurkiewicz, Kształcenie chłopców i dziewcząt, CEO, Warszawa 2005, r. 4 |
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna elementarną terminologię używaną w socjologii edukacji i rozumie jej źródła oraz zastosowanie w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych K_W02 ma pogłębioną wiedzę o miejscu socjologii wychowania w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi K_U01 potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej K_U04 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł K_K02 docenia znaczenie socjologii nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych K_K07 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie |
Metody i kryteria oceniania: |
Obecność na zajęciach obowiązkowa - dopuszczalne są dwie nieobecności. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest: 1. aktywność i obecność na zajęciach (w przypadku przekroczenia dopuszczalnego limitu nieusprawiedliwionych nieobecności student zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego) 2. wykonanie terminowo wszystkich prac cząstkowych na platformie TEAMS . |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-20 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Czykwin | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Czykwin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.