Wychowanie-kultura-duchowość
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-F1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wychowanie-kultura-duchowość |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Celem zajęć jest analiza wychowania rozumianego jako intencjonalny proces kształtowania osobowości wychowanka, który przebiega zgodnie z obowiązującym ideałem pożądanych cech człowieka dorosłego. W trakcie zajęć studenci będą mieli okazję zapoznać się i zrozumieć relacje jakie zachodzą pomiędzy duchowością i kulturą w przestrzeni wychowania, w szczególności w środowisku wielokulturowym i wieloreligijnym. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Pedagogika zajmuje się jednym z podstawowych problemów ludzkich, jakim jest wychowanie. Poszukując odpowiedzi na pytanie, co jest istotą wychowania mamy na uwadze nie tylko wiedzę teoretyczną o tym fenomenie, zawierającą jego uzasadnienie czysto zewnętrzne, tkwiące w określonych poglądach, doktrynach, podejściach czy stanowiskach, ale i sferę praktyczną, jego codzienny wymiar, wpisujący się w dzieje i biografie jednostek ludzkich, pokoleń i społeczeństw. Istotnymi czynnikami mającymi wpływ na formację wychowawczą jest kultura i religia, które determinują rozumienie i przeżywanie tego, co określamy mianem duchowości. Relacje, jakie zachodzą pomiędzy duchowością i kulturą w przestrzeni wychowania, w szczególności w środowisku wielokulturowym i wieloreligijnym, są istotnym elementem formacji człowieka ku osobowej dojrzałości. Celem zajęć jest analiza tych relacji i wskazanie na ich znaczenie w procesie wychowania. |
Pełny opis: |
1. Człowiek jako osoba jako twórca kultury i podmiot wychowania 2. Wychowanie - perspektywa pedagogiki religii 3. Wychowanie - perspektywa pedagogiki kultury 4. Wychowanie w kulturze i kultura wychowania 5. Kultura współczesna i wychowanie człowieka 6. Kultura vs. antykultura w przestrzeni wychowania 7. Duchowość w procesie wychowania 8. Duchowość - perspektywa pedagogiki religii 9. Duchowość - perspektywa pedagogiki kultury |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Brezinka, W. 2005. Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych. Kraków: WAM. 2. Dudzikowa, M., Czerepaniak-Walczak, M. (red.). 2007-2010. Wychowanie: pojęcia, procesy, konteksty: interdyscyplinarne ujęcie. T. 1–5. Gdańsk, Sopot: GWP. 3. Gajda, J. 1998. Pedagogika kultury. Lublin: Wydawnictwo UMCS. 4. Kubinowski, D. (red.) 2006. Kultura współczesna a wychowanie człowieka. Lublin: UMCS. 5. Marek, Z. 2015. Duchowość, religia, wychowanie. "Pedagogika Społeczna". S. 9-22. 6. Milerski, B. Pedagogika kultury. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki. Red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. S. 347-362. Literatura pomocnicza: 1. Głaz S. 2000. Doświadczenie religijne a osobowość, Kraków: 2. Jankowski, D. 2006. Pedagogika kultury. Studia i koncepcja. Kraków: Wydawnictwo "Impuls". 3. Marek Z. 2014. Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji? Kraków: WAM. 4. Marek, Z., Walulik (red.) Pedagogika religii. Słowniki społeczne. Kraków: WN Akademii Ignatianum. 5. Nowak, M. 2000. Podstawy pedagogiki otwartej. Lublin: Wydawnictwo KUL. 6. Nowak, M., Ożóg, T., Rynio, A. (red.). 2003. W trosce o integralne wychowanie. Lublin: Wydawnictwo KUL 7. Rogowski, C. 2007. Leksykon pedagogiki religii. Warszawa: Verbinum. 8. Żurakowski, B. 2003. Pedagogika kultury - wychowanie do wyboru wartości. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls". |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: absolwent PED2A_W07 - ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach istotnych z punktu widzenia procesów edukacyjnych PED2A_W08 - ma rozszerzoną wiedzę o cechach człowieka jako podmiotu konstytuującego różnego rodzaju struktury społeczne i instytucje życia społecznego oraz o zasadach ich funkcjonowania i zachodzących między nimi relacjach PED2A_W09 - zna fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji, posiada uporządkowaną wiedzę o kulturowych uwarunkowaniach procesów edukacyjnych Umiejętności : absolwent PED2A_U05 - posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, opinii i stanowisk i popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym przyjętymi systemami normatywnymi PED2A_U07 - ma pogłębione umiejętności obserwowania i twórczej krytyki podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych, ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań PED2A_U08 - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych Kompetencje społeczne: absolwent PED2A_K01 - ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i dorobku zawodowego, dokonuje krytycznej oceny odbieranych treści, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych PED2A_K04 - utożsamia się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogicznej, odznacza się rozwagą, dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu, planowaniu i realizowaniu działań pedagogicznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Bilans punktów ECTS: 2 1 ECTS – 30 godzin kontaktowych; 1 ECTS – zaliczenie końcowe w formie pracy pisemnej Metody nauczania: nauczanie frontalne, dyskusja, warsztat, prezentacja multimedialna. Warunki zaliczenia i sposób oceniania: 1. Obecność na zajęciach zajęciach jest obowiązkowa. Limit nieobecności na zajęciach to dwa zajęcia. W przypadku przekroczenia limitu nieobecności student jest zobowiązany jest do realizacji dodatkowych zadań zleconych przez prowadzącego. 2. Zajęcia są realizowane w sali i zdalnie. 3. Student jest zobowiązany do przyswojenia materiału z zajęć. 4. Ocenę z zaliczenia stanowi ocena z pracy pisemnej na temat zadany przez prowadzącego zajęcia, z uwzględnieniem własnej aktywności studenta na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład+ ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Artur Aleksiejuk | |
Prowadzący grup: | Artur Aleksiejuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład+ ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna.