Muzykoterapia w pracy z dzieckiem, praktyczne zastosowania i metody.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WNS-2023L-F2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Muzykoterapia w pracy z dzieckiem, praktyczne zastosowania i metody. |
Jednostka: | Wydział Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Przedmiot "Muzykoterapia w pracy z dzieckiem, praktyczne zastosowania i metody" ma na celu dostarczenie studentom wiedzy i zrozumienia roli muzyki jako narzędzia terapeutycznego w pracy z dziećmi. Zajęcia koncentrują się na eksploracji i zrozumieniu, jak muzyka może być wykorzystywana do wspierania rozwoju emocjonalnego, poznawczego, motorycznego i społecznego dzieci, zwracając szczególną uwagę na różnorodne metody i praktyki muzykoterapeutyczne. Podstawą zajęć jest przekonanie, że muzyka ma unikalną moc dotarcia i wpływania na jednostki na wielu poziomach, co może być szczególnie wartościowe w pracy z dziećmi, w tym z tymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Przedmiot łączy teoretyczne podstawy muzykoterapii z praktycznymi aplikacjami w pracy z dziećmi. Skupia się na wykorzystaniu muzyki jako narzędzia terapeutycznego, aby wspierać rozwój emocjonalny, poznawczy, motoryczny i społeczny dzieci. Studenci poznają różnorodne metody i techniki muzykoterapeutyczne, w tym improwizację, kompozycję i słuchanie muzyki, z zastosowaniem w różnych kontekstach, takich jak szkoły, szpitale i ośrodki opiekuńcze. Kurs kładzie szczególny nacisk na pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, zapewniając studentom narzędzia do dostosowywania terapii do indywidualnych potrzeb. |
Pełny opis: |
Zajęcia składają się z dynamicznego połączenia wykładów i warsztatów. Podczas wykładów studenci zdobywają solidne podstawy teoretyczne, w tym historię muzykoterapii, jej główne założenia, a także zrozumienie wpływu muzyki na rozwój emocjonalny, poznawczy, motoryczny i społeczny dzieci. Te sesje są również poświęcone omówieniu różnych metod i technik muzykoterapii, z naciskiem na ich zastosowanie w pracy z dziećmi o różnych potrzebach. Centralnym punktem wykładu są praktyczne warsztaty, które stanowią większość zajęć. W tych aktywnych sesjach studenci mają możliwość bezpośredniego zastosowania zdobytej wiedzy teoretycznej, ucząc się, jak prowadzić sesje muzykoterapeutyczne z wykorzystaniem dostępnych instrumentów muzycznych i różnorodnych rekwizytów. Te praktyczne zajęcia są zaprojektowane tak, aby każdy student mógł odkryć, jak muzyka może być używana do komunikacji, wyrażania emocji i wspierania rozwoju dzieci. Specjalną uwagę poświęca się nauczaniu, jak dostosować muzykoterapię do indywidualnych potrzeb każdego dziecka, w tym tych z zaburzeniami rozwojowymi, emocjonalnymi czy behawioralnymi. Ważnym elementem przedmiotu jest omówienie możliwości wykorzystania muzykoterapii w różnych środowiskach, takich jak szkoły, szpitale i ośrodki opiekuńcze. Kluczowym aspektem przedmiotu jest także nauka wyboru i stosowania różnorodnych instrumentów muzycznych, które są dostosowane do osób bez doświadczenia muzycznego. Od prostych instrumentów perkusyjnych po instrumenty dęte i inne łatwe w obsłudze narzędzia muzyczne. |
Literatura: |
E. Bogdanowicz, Rytmika Emila Jaques-Dalcroze'a w edukacji i terapii dzieci z symptomami nadpobudliwości psychoruchowej, WUŚ, Katowice 2015. M. Brzozowska-Kuczkiewicz, Emil Jaques-Dalcroze i jego Rytmika, WSiP, Warszawa 1991. F. Martin, Kilka refleksji na temat Rymiki Jaques-Dalcroze’a, tłumaczenie B. Niewiadomska, COPSA, Warszawa 1975. C.L. Dutoit, Music Movement Therapy, Whitstable: The Riverside Press Ltd, The Dalcroze Society, London 1971. K. Mrugalska, Rytmika jako metoda rehabilitacyjno-wychowawcza w pracy z dziećmi upośledzonymi umysłowo, COPSA, Warszawa 1965. M. Przychodzińska-Kaciczak, Muzyka i wychowanie, Nasza Księgarnia, Warszawa 1979. M. Stokowska, Kto? Co? O muzyce i muzykach, PZWS, Warszawa 1985. |
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.