Literatura: |
Literatura podstawowa:
Turner J.H., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Zysk i S-ka, Poznań, 1998.
Giddens A., Socjologia, PWN, Warszawa 2017.
Szacki J., Historia myśli socjologicznej. PWN, Warszawa 1983.
Czykwin E., Stygmat społeczny, PWN Warszawa, 2007.
Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003.
Literatura uzupełniająca:
Szlendak T., Socjologia rodziny. Ewolucja, historia zróżnicowanie PWN,, Warszawa 2010.
Marody M. (red.), Wymiary życia społecznego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2007
Giza A., Sikorska M. (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012
|
Efekty uczenia się: |
K_W01 zna podstawową terminologię używaną w socjologii i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych
K_W02 ma elementarną wiedzę o miejscu socjologii w systemie nauk społecznych oraz o ich przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi
K_U01 potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu socjologii w celu analizowania i interpretowania zjawisk społecznych
K_U02 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w tym przede wszystkim socjologii dla interpretacji motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej
K_U03 potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT)
K_K01 docenia znaczenie nauk społecznych w tym socjologii dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych
K_K02 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne w szkole i instytucjach pozaszkolnych odnoszących swą działalność do środowisk zróżnicowanych językowo i kulturowo i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w dziedzinie
|
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest aktywny, merytoryczny udział w zajęciach i zaliczenie kolokwium na koniec semestru. Ocena końcowa z przedmiotu stanowi średnią ocen z kolokwiów z obu semestrów.
Obecność na zajęciach obowiązkowa:
- dopuszczalne są dwie nieobecności,
- trzecia nieobecność powoduje obniżenie oceny końcowej o pół stopnia,
- czwarta nieobecność skutkuje obniżeniem oceny końcowej o jeden stopień.
|