Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji muzycznej WNS-SJ-WE-MEM7
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 45
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

Urszula Smoczyńska – Kalendarz Muzyczny w przedszkolu

Śpiewnik: Kolago B. Piosenki do walizek i plecaków; Co babcia i dziadek śpiewali, kiedy byli mali?

W co się bawić z dziećmi? Piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka – wyd. Harmonia

Tańczymy razem – wyd. Klanza

Gordon E. Teoria uczenia się muzyki, wyd. Harmonia Universalis, Gdańsk 2016.

Wybrane zagadnienia z teorii i metodyki wczesnej edukacji muzycznej w przedszkolu i klasach początkowych szkoły podstawowej. Wyd. muz. Polihymnia, Lublin 2015

Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki; oprac. Zbiorowe pod red. M. Manturzewskiej i H. Kotarskiej; Wyd. Szkolne i Pedagogiczne; Warszawa 1990.

Wybrany inny repertuar dziecięcy: reprezentatywne kompozycje odpowiednie do poszczególnych etapów przedszkolnego i szkolnego życia– wg ustaleń ze studentami. Poza tym - materiały z internetu wg potrzeb i zainteresowań studentów (piosenki i utwory muzyczne).

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

W_1. Student opisuje podstawowe etapy rozwoju muzycznego dziecka. Wskazuje podstawowy repertuar dla dzieci – przede wszystkim dziecięce piosenki odpowiednie na różne okoliczności.

W_2. Student wylicza etapy uczenia się utworu muzycznego od opanowania tekstu do pełnego opanowania piosenki. Pokazuje również podstawowe sposoby osiągnięcia poszczególnych etapów.

W_3. Student objaśnia podstawowe przejawy działalności artystycznej dziecka śpiewanie gra na instrumentach i słuchanie muzyki oraz strategię ich oceniania

umiejętności:

U_1. Student dobiera odpowiedni repertuar do zajęć muzycznych dla dzieci - zależności od potrzeb i okoliczności.

U_2. Student posługuje się muzycznym repertuarem dziecięcym – przede wszystkim wokalnym (piosenki, pieśni).

U_3. Student planuje działania muzyczne klasy i szkoły. Sporządza scenariusze lekcji

i uroczystości szkolnych czy klasowych.

kompetencji społecznych:

K_1. Student troszczy się o działania muzyczne klasy i jest ich animatorem.

K_2. Student docenia kreatywność muzyczną dzieci, ma świadomość „potencjału artystycznego” klasy i potrafi go wykorzystać.

K_3. Student wyraża oceny usłyszanego repertuaru muzycznego potrafi go opisać

i zrecenzować

Metody i kryteria oceniania:

W_1., W_2, W_3 – test pisemny (kolokwium pisemne) z wiedzy teoretycznej

Zaliczenie poniżej 50% - ocena 2 (ndst)

Zaliczenie na 51 % - 60% - ocena 3 (dst)

Zaliczenie na 61-80 % - ocena 4 (db)

Zaliczenie na 81-100 % ocena 5 (bdb)

U_1, U_3 K_1 i K_2: Praca pisemna: Przygotowanie dwóch scenariuszy: scenariusz lekcji i uroczystości klasowej (szkolnej)

Kryteria oceny scenariusza:

• Scenariusz nie spełnia podstawowych założeń, repertuar i działania są nieadekwatne do okoliczności, nieodpowiednie do możliwości percepcyjnych dzieci – ocena 2 (ndst)

• Scenariusz jest poprawny, uwzględnia podstawowe założenia, ma błędy w doborze repertuaru i charakteru działań. Przy realizacji wymagałby korekt– ocena 3 (dst)

• Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, nie ma błędów w doborze repertuaru i działań, jest możliwy do realizacji i nie wymaga korekt, jest typowy, nie zawiera elementów innowacji i kreatywności – ocena 4 (db)

• Scenariusz jest poprawny, spełnia wszystkie podstawowe założenia, planowane działania i dobór repertuaru są bardzo interesujące, w scenariuszu są elementy kreatywności, innowacji, przy czym nie wykraczają one poza możliwości przeciętnej szkoły czy klasy. – ocena 5 (bdb)

U_2. Prezentacja przygotowanego repertuaru – przykładowych piosenek dla dzieci (ewentualnie utworów instrumentalnych) lub prezentacja przykładowych zajęć muzycznych dla dzieci zawierających podstawowe elementy muzycznej aktywności: śpiewanie, ruch przy muzyce, słuchanie)

Kryteria oceny prezentacji:

• Poprawność – zgodność z tekstem

• Właściwe tempo wykonania

• Precyzja wykonania i umiejętność korygowania swoich działań

K_3. Recenzja wybranego wydarzenia artystycznego – koncert, audycja telewizyjna, radiowa podcast internetowy itp. – opis i analiza pod kątem przydatności dla dzieci.

Kryteria oceny recenzji:

• Recenzja nie spełnia podstawowych założeń: nie zawiera opisu wydarzenia, brakuje w niej rzetelnej analizy i oceny przydatności dla dzieci – ocena 2 (ndst)

• Recenzja jest poprawna, uwzględnia podstawowe założenia, ma błędy w opisie i działań. Przy realizacji wymagałby analizie działań – wymaga korekt– ocena 3 (dst)

• Recenzja jest poprawna, spełnia wszystkie podstawowe założenia, nie mbłędów w opisie, jest rzetelna, nie wymaga korekt, nie zawiera elementów innowacji i kreatywności – ocena 4 (db)

• Recenzja jest poprawna, spełnia wszystkie podstawowe założenia, spostrzeżenia wynikające z opisu i analizy są bardzo interesujące, zawiera elementy kreatywności, innowacji, przy czym nie wykraczają one poza możliwości przeciętnej szkoły czy klasy. – ocena 5 (bdb)

Ocena końcowa jest średnią czterech elementów:

Test pisemny (kolokwium pisemne)

Praca pisemna (scenariusz zajęć muzycznych)

Praca pisemna (recenzja wybranego wydarzenia artystycznego)

Prezentacja przykładowych zajęć

Zakres tematów:

1. Najważniejsze informacje z zakresu rozwoju muzycznego dziecka. Etapy ro zwoju poszczególnych rodzajów słuchu i głosu dziecka – skala głosu, poczucie rytmu, możliwości percepcyjne dziecka.

2. Najważniejsze elementy edukacji muzycznej – etapy uczenia się utworu muzycznego (piosenki, tańca) przez dziecko. Wykorzystanie skojarzeń.

3. Możliwości wzmocnienia percepcji dzieci – w zależności od indywidualnych cech psychofizycznych.

4. Działania muzyczne dziecka – śpiew, gra na instrumentach, ruch przy muzyce. Kreatywność dziecka – tworzenie własnych utworów na bazie poznanego repertuaru i aktualnych możliwości dziecka.

5. Strategia oceniania działań artystycznych dziecka.

6. Słuchanie muzyki – możliwości, przykłady (relaks, uspokojenie, pobudzenie, pomoc w koncentracji), działania terapeutyczne i wspomagające rozwój.

7. Wykorzystanie elementów muzycznych w opracowaniu innych tematów – połączenie muzyki, plastyki, poezji i elementów ruchu (taniec, ćwiczenia rytmiczne)

8. Udział dziecka w kulturze muzycznej. Wyjścia na koncerty, spektakle i omówienie ich. Umiejętność oceny i analizy występu artystycznego (recenzja). Nauczyciel jako animator życia muzycznego klasy, wdrażający dzieci do uczestnictwa w kulturze.

9. Dobór repertuaru w pracy z dziećmi. Opanowanie i ugruntowanie ustalonych piosenek. Poznanie repertuaru instrumentalnego przydatnego w pracy z dziećmi.

10. Konstrukcja scenariusza lekcji lub uroczystości z udziałem elementów muzycznych.

11. System szkolnictwa muzycznego w Polsce. Możliwości profesjonalnego kształcenia dziecka.

Metody dydaktyczne:

Ćwiczenia - Praktyczne opanowanie zalecanych utworów (śpiewanie piosenek, gra na dzwonkach chromatycznych). Słuchanie i omawianie wybranych utworów muzycznych.

Wykład - omówienie zagadnień teoretycznych - według ustalonego spisu.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 14:15 - 16:30, sala 204
Tomasz Mirecki 9/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)