Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język polski - kształcenie literackie i językowe dzieci i młodzieży WNS-SJ-WE-JP1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2024/25

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

1. D. Czelakowska, Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydaw. „Impuls” Kraków 2010.

2. D. Dobrowolska, Metodyka edukacji polonistycznej w okresie wczesnoszkolnym. Podręcznik dla studentów i początkujących nauczycieli, Oficyna Wydaw. Impuls Kraków 2015.

3. K. Gierymski, Gramatyka na bardzo dobry, Agencja Wydaw. „Grom” Warszawa 1993.

4. R. Gloton, C. Clero, Twórcza aktywność dziecka, WSiP Warszawa 1985.

5. M. Kowalczyk, Droga przez wiersz. Interpretacje czytelnicze w szkole, Instytut Badań Edukacyjnych Warszawa 1996.

6. K. Turek, Nauczycielka przedszkola – między pasją a zagubieniem, Centrum Edukacyjne Bliżej Przedszkola Kraków 2015.

7. A. Smuszkiewicz, Literatura dla dzieci. Podręcznik dla studentów kierunków pedagogicznych, Wydaw. Naukowe UAM Poznań 2015.

Literatura uzupełniająca:

1. D. Czelakowska, Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Oficyna Wydaw. „Impuls” Kraków 2005.

2. K. Kamińska, Nauka czytania dzieci w wieku przedszkolnym, WSiP Warszawa 1999.

3. K. Pankowska, Edukacja przez dramę, WSiP Warszawa 1997.

4. Polszczyzna płata nam figle. Poradnik językowy dla każdego pod red. J. Padrockiego [i in.], Wydaw. Medium Warszawa 1993.

5. Z. Wójcik, Pobawmy się w teatr, Wydaw. Didasko Warszawa 2006.

6. M Ziółkowska-Sobecka, Polubić czytanie. Utwory literackie i ich autorzy na lekcjach języka polskiego w klasach I-III, Wiedza Powszechna Warszawa 2000.

Efekty uczenia się:

Wiedza

student zna i rozumie:

P6S_WG 05

podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym;

H1A_W04

S1A_W05

P6S_WG 09 podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów;

H1A_W04

P6S_WG 08 podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń;

S1A_W05

P6S_WG 10 podstawową, uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nim zachodzących;

S1A_W02

S1A_W08

P6S_WG 25 podstawową wiedzę dotyczącą wsparcia pedagogicznego na danym etapie edukacji i w zakresie określonym specjalnością studiów.

H1A_W04

S1A_W04

Umiejętności

student potrafi:

P6S_UW 01 dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej;

S1A_U01

S1A_U08

P6S_UW 02 posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznym i w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej;

H1A_U04

S1A_U03

S1A_U08

P6S_UW 04 samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT);

H1A_U01

H1A_U03

H1A_U10

P6S_UW 05 zastosować elementarne umiejętności badawcze pozwalające na analizowanie przykładów badań oraz konstruowanie i prowadzenie prostych badań pedagogicznych; potrafi sformułować wnioski, opracować i zaprezentować wyniki (z wykorzystaniem ICT) oraz wskazywać kierunki dalszych badań;

H1A_U02

H1A_U04

S1A_U01

S1A_U02

S1A_U08

P6S_UW 07 używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów, ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej;

H1A_U07

P6S_UW 12 posługiwać się zasadami i normami etycznym i w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych;

S1A_U05

Kompetencje społeczne

student jest gotowy do:

P6_SKK01 dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia, ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności;

H1A_K01

S1A_K01

S1A_K06

P6_SKK 02 docenienia znaczenie nauk pedagogicznych dla utrzymania i rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań zawodowych;

S1A_K03

P6_SKK 03 podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym; jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki;

S1A_K07

P6_SKK 04 refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej, ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny; H1A_K04

S1A_K04

S1A_K06

P6_SKK 09

odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy, rozumiejąc i szanując różnorodność tworzących go tradycji;

H1A_K05

P6_SKK 10 działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski.

S1A_K04

Metody i kryteria oceniania:

referat

projekt działań artystycznych

postawa na zajęciach

Zakres tematów:

- Podstawy wychowania estetycznego, 2 godz.

- Słowo w kulturze, 2 godz.

- Metody nauki pisania i czytania. Najnowsze tendencje w procesie nauki czytania, 2 godz.

- Wybrani autorzy literatury dla dzieci i ich twórczość, 2 godz.

- Rozwijanie twórczej aktywności uczniów, 2 godz.

- Gry i zabawy dydaktyczne w polonistycznej edukacji dzieci, 2 godz.

- Dramatyzacje w nauczaniu wczesnoszkolnym. Wykorzystanie w edukacji polonistycznej, 2 godz.

- Sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy (test), 1 godz.

- Wystawienie przedstawienia przygotowanego przez studentów podczas zajęć, 1 godz.

Metody dydaktyczne:

Dyskusja nad poszczególnymi treściami przedmiotowymi, metody realizacji zadań wytwórczych, referat, ćwiczenia praktyczne (inscenizacja); środki audiowizualne.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 18:25 - 19:55, sala 207
Anna Matecka 19/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)