Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teologia Nowego Testamentu WT-S1-Tprote-TNT5
Egzamin (EGZ) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 0
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Literatura podstawowa:

J. Gnilka, Teologia Nowego Testamentu, Kraków 2002.

A. Weiser, Teologia Nowego Testamentu, Kraków 2011.

Teologia Nowego Testamentu, red. M. Rosik, t.1: Ewangelie Synoptyczne i Dzieje Apostolskie, Wrocław 2008.

Teologia Nowego Testamentu, red. M. Rosik, t.2: Dzieło janowe, Wrocław 2008.

Teologia Nowego Testamentu, red. M. Rosik, t.3: Listy pawłowe, katolickie i listy do Hebrajczyków, Wrocław 2008.

Wybrane artykuły omawiane w trakcie ćwiczeń z Teologii NT z następujących pozycji encyklopedycznych:

Słownik hermeneutyki biblijnej, pod red. R.J. Cogginsa, J.L. Houldena, Warszawa 2005.

Komentarz Tematyczny do Nowego Testamentu:

Tom 1: Słownik nauczania Jezusa oraz tematów czterech Ewangelii, pod red. J.B. Greena, J.K. Brown, N. Perrina, Warszawa 2013.

Tom 2: Słownik teologii św. Pawła, pod red. G. Hawthorne'a, R.P. Martina, D.G. Reida, Warszawa 2010.

Tom 3: Słownik późnych ksiąg Nowego Testamentu i pism Ojców Apostolskich, pod red. R.P. Martina, P.H. Davidsa, Warszawa 2014.

Efekty uczenia się:

K1_W01:

zna genezę i historyczny rozwój teologii nowotestamentowej jako dyscypliny naukowej; ma podstawową znajomość powiązań teologii NT z historią, historią religii i socjologią religii oraz metod stosowanych w egzegezie biblijnej z metodologią badań literackich i lingwistycznych; ma podstawową wiedzę na temat miejsca interpretacji biblijnej w ogólnej hermeneutyce filozoficznej

K1_W02:

zna terminologię z zakresu badań nad NT na poziomie podstawowym

K1_W03:

zna terminologię stosowaną w filozofii oraz badaniach historycznych, literackich, lingwistycznych i religioznawczych

K1_W05:

ma podstawową i usystematyzowaną wiedzę na temat wpływu głównych kierunków myślenia teologicznego na egzegezę i teologię NT; rozumie znaczenie interpretacji biblijnej w kształtowaniu się głównych kierunków myślenia teologicznym

K1_W06:

zna i rozumie historię interpretacji NT

ma gruntowną znajomość nurtów oraz kierunków badań teologii NT

K1_W07:

ma orientację w aktualnym stanie badań nad tekstem NT

zna współczesną problematykę dotyczącą teologii NT oraz sposoby jej formułowania; ma podstawową wiedzę na temat hermeneutyki NT

K1_U03:

formułuje uzasadnione metodologicznie interpretacje tekstów NT;

buduje własne hipotezy w oparciu o wiedzę z zakresu teologii biblijnej

K1_U05:

rozpoznaje założenia interpretacji tekstów NT oraz dostrzega wpływ interpretacji NT na życie społeczne, religijne i kulturalne w różnych epokach

K1_U07:

potrafi w mowie i na piśmie budować i przedstawiać różne interpretacje tekstów biblijnych oraz formułować podstawowe tezy w zakresie teologii biblijnej NT

K1_K04:

interesuje się nowatorskimi koncepcjami z zakresu genezy i powstawiania tekstów NT oraz egzegezy i teologii NT

Metody i kryteria oceniania:

Egzaminowany losuje 5 pytań z listy 26, otrzymuje czas na zastanowienie się i zrobienie notatek, następnie udziela na nie odpowiedzi i wchodzi w dialog z egzaminującymi w omawianych kwestiach teologii NT.

Każde z pytań jest oceniane w zakresie 0-4 pkt, do zdania egzaminu wymagane jest uzyskanie 50% = 10 pkt.

Punktacja:

poniżej 10 pkt - ndst

10-12 pkt - dst

13-14 - dst+

15-16 - db

17-18 - db+

19-20 - bdb

Zakres tematów:

1. 1 i 2 Tesaloniczan: Eschatologia (bliska/oddalona w czasie paruzja; spekulacje; wpływ na teologię wspólnot pawłowych)

2. 1 i 2 Tesaloniczan: Antropologia (zwł. jedność psychofizyczna a formuły dychotomiczne i trychotomiczne; bycie en Christo)

3. 1 i 2 Koryntian: Eklezjologia (obrazy i metafory Kościoła; konflikt koryncki; uczty agape; słabi i mocni w wierze)

4. 1 i 2 Koryntian: Pneumatologia (dary duchowe i wspólnota nabożeństwa; hymn o miłości)

5. Rzymian i Galacjan: Chrystologia (obrazy, metafory i typy Chrystusa, Ewangelia, Prawo, usprawiedliwienie)

6. Rzymian i Galacjan: Obraz Boga Ojca

7. Flp, Flm; Kol, Ef: Zagadnienia etyczne (struktury społeczne, zwł. niewolnictwo i sytuacja kobiet)

8. Pasterskie: Recepcja spuścizny Pawła (główne obszary zmian i różnic względem lit. protopawłowej)

9. Pasterskie: Recepcja spuścizny Pawła w kontekście tworzących się struktur eklezjalnych (diakon, biskup)

10. Katolickie i Hbr: Specyfika projektu teologicznego Hbr (zwł. kontekst kultu świątynnego i typologia)

11. Katolickie i Hbr: Specyfika projektów teologicznych Jk, Jud, 1 i 2 Piotra (krótka charakterystyka, najw. teksty)

12. Ewangelia Mateusza: Obraz Boga Ojca

13. Ewangelia Mateusza: Eklezjologia (mowy Jezusa!; sprawiedliwość; Królestwo Boże)

14. Ewangelia Marka: Chrystologia (tytuły odnoszone do Jezusa; głoszenie i działalność; misja i posłannictwo; pasja, śmierć i zmartwychwstanie)

15. Ewangelia Marka: Eschatologia (mowy eschatologiczne: "małe apokalipsy", treść głoszenia Jezusa, Królestwo Boże)

16. dwutomowe dzieło Łukasza: Pneumatologia (Duch Święty w dwutomowym dziele;

17. dwutomowe dzieło Łukasza: Zagadnienia etyczne (najważniejsze przykazania; przypowieści; mowa na równinie i na Górze;

18. Ewangelia Jana: Obraz Boga Ojca

19. Ewangelia Jana: Chrystologia (prolog; mowy objawieniowe; księga znaków; wiara i niewiara)

20. Ewangelia Jana: Pneumatologia (Paraklet z mowy objawieniowej; zesłanie Ducha w J?; narodzenie z góry)

21. 1-3 Jana, Objawienie: Eklezjologia (nowe przykazanie; mowa pożegnalna z J; obrazy i metafory; tematyka 1-3 Jana; kościół w Obj)

22. 1-3 Jana, Objawienie: Eschatologia (J vs Obj; Obj - struktura całości i intencja eschatologiczno-parenetyczna)

23. 1-3 Jana, Objawienie: Zagadnienia etyczne

24. Szkoła pawłowa: Prezentacja całościowa - główne akcenty teologiczne i najistotniejsze teksty

25. Szkoła synoptyczna: Prezentacja całościowa - główne akcenty teologiczne i najistotniejsze teksty

26. Szkoła janowa: Prezentacja całościowa: główne akcenty teologiczne i najistotniejsze teksty

Metody dydaktyczne:

Egzamin będzie przeprowadzony w formie kolokwium - rozmowy i dyskusji z egzaminującymi w zakresie wyznaczonych tematów.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Grzegorz Olek 7/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-7 (2024-10-21)