Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia szkolna WNS-SJ-WE-PSz2
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Literatura:

Bednarek, D., Bednarek, H. (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa: PWN.

Kowalik, S. (red.) (2021). Psychologia ucznia i nauczyciela. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Liberska, H., Trempała, J. (red.) (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: PWN.

Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2004). Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2023). Psychologia wychowawcza. Tom 1. Warszawa: PWN.

Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2023). Psychologia wychowawcza. Tom 2. Warszawa: PWN.

Schaffer, H. R. (2023). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.

Metody i kryteria oceniania:

1. Wywiad z nauczycielem "Psychologia w pracy nauczyciela" Można poruszyć nastepujące zagadnienia:

- W jaki sposób łączy wiedze psychologiczna z pedagogiczną? Jak postrzega wartośc psychologii dla oświaty i zadań nauczyciela?

- Jaką i w jaki sposób wykorzystuje wiedzę psychologiczną? W jakich zadaniach jest przydatna? Jaki efekt osiaga dzięki zastosowaniu psychologii?

- Jakie konkretnie zagadnienia wydają mu sie najbardziej przydatne w pracy nauczyciela?

- Jakie szkolenia z zakresu psychologii rekomenduje absolwentom pedagogiki?

2. Stworzenie listy słów kluczy (pojęc, teorii, koncepcji, zagadnień) z problematyki wykładów - perspektywa uzyteczności (ostatnie zajęcia). Lista posłuzy do określenia tematyki egzaminu.

3. Egzamin ustny (20 zagadnien, losowanie 5)

Zakres tematów:

Psychologia szkolna - wprowadzenie. Współdziałanie pedagogów i psychologów w szkole - rola psychologa.

Charakterystyka środowiska szkolnego. Klimat szkolny. Szkoła jako czynnik nieprawidłowości w rozwoju i zachowaniu dziecka. Czynniki patogenne charakterystyczne dla środowiska szkolnego

Psychologia wychowawcza i psychologia kształcenia – wprowadzenie. Cyberwychowanie - współczesne znaczenie internetu w wychowaniu. Kształcenie kompetencji na przykładzie myślenia aktywnie otwartego. Modele nauczania. Wyuczona bezradność, bezradność intelektualna.

Psychologia róznic indywidualnych - wprowadzenie. zastsowania RI w oświacie.

Psychologia uczenia sie i nauczania - asocjacyjne (warunkowanie klasyczne, instrumentalne), nieasocjalcyjne formy uczenia sie (modelowanie, wgląd)

Psychologiczne aspekty relacji uczeń – nauczyciel. Pragmatyczna teoria komunikacji. Modele komunikacji w klasie.

Lęk w etiologii zachowań problemowych: a) fobia szkolna, b) agresywne zachowania. Zdefiniowanie pojęć, wzajemne zależności, przyczyny i konsekwencje.

Psychologiczne aspekty rozwoju zawodowego. Współczesne podejście do rozwoju zawodowego (life design) i kariery. Samoświadomość w rozwoju zawodowym. Stereotypy płci jako bariera w rozwoju zawodowym. Rola szkoły i nauczycieli w rozwoju zawodowym ucznia.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 11:15 - 12:45, sala 202
Ewa Wojtowicz 4/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0 (2022-12-09)