Literatura: |
Bednarek, D., Bednarek, H. (2023). Psychologia edukacyjna. Warszawa: PWN.
Kowalik, S. (red.) (2021). Psychologia ucznia i nauczyciela. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
Liberska, H., Trempała, J. (red.) (2020). Psychologia wychowania. Wybrane problemy. Warszawa: PWN.
Pilecka, W., Rudkowska, G., Wrona, L. (red.) (2004). Podstawy psychologii. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2023). Psychologia wychowawcza. Tom 1. Warszawa: PWN.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (2023). Psychologia wychowawcza. Tom 2. Warszawa: PWN.
Schaffer, H. R. (2023). Psychologia dziecka. Warszawa: PWN.
|
Metody i kryteria oceniania: |
1. Wywiad z nauczycielem "Psychologia w pracy nauczyciela" Można poruszyć nastepujące zagadnienia:
- W jaki sposób łączy wiedze psychologiczna z pedagogiczną? Jak postrzega wartośc psychologii dla oświaty i zadań nauczyciela?
- Jaką i w jaki sposób wykorzystuje wiedzę psychologiczną? W jakich zadaniach jest przydatna? Jaki efekt osiaga dzięki zastosowaniu psychologii?
- Jakie konkretnie zagadnienia wydają mu sie najbardziej przydatne w pracy nauczyciela?
- Jakie szkolenia z zakresu psychologii rekomenduje absolwentom pedagogiki?
2. Stworzenie listy słów kluczy (pojęc, teorii, koncepcji, zagadnień) z problematyki wykładów - perspektywa uzyteczności (ostatnie zajęcia). Lista posłuzy do określenia tematyki egzaminu.
3. Egzamin ustny (20 zagadnien, losowanie 5)
|
Zakres tematów: |
Psychologia szkolna - wprowadzenie. Współdziałanie pedagogów i psychologów w szkole - rola psychologa.
Charakterystyka środowiska szkolnego. Klimat szkolny. Szkoła jako czynnik nieprawidłowości w rozwoju i zachowaniu dziecka. Czynniki patogenne charakterystyczne dla środowiska szkolnego
Psychologia wychowawcza i psychologia kształcenia – wprowadzenie. Cyberwychowanie - współczesne znaczenie internetu w wychowaniu. Kształcenie kompetencji na przykładzie myślenia aktywnie otwartego. Modele nauczania. Wyuczona bezradność, bezradność intelektualna.
Psychologia róznic indywidualnych - wprowadzenie. zastsowania RI w oświacie.
Psychologia uczenia sie i nauczania - asocjacyjne (warunkowanie klasyczne, instrumentalne), nieasocjalcyjne formy uczenia sie (modelowanie, wgląd)
Psychologiczne aspekty relacji uczeń – nauczyciel. Pragmatyczna teoria komunikacji. Modele komunikacji w klasie.
Lęk w etiologii zachowań problemowych: a) fobia szkolna, b) agresywne zachowania. Zdefiniowanie pojęć, wzajemne zależności, przyczyny i konsekwencje.
Psychologiczne aspekty rozwoju zawodowego. Współczesne podejście do rozwoju zawodowego (life design) i kariery. Samoświadomość w rozwoju zawodowym. Stereotypy płci jako bariera w rozwoju zawodowym. Rola szkoły i nauczycieli w rozwoju zawodowym ucznia.
|