Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dydaktyka szkolna WNS-SJ-WE-D3
Egzamin (EGZ) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 0
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Egzamin
Literatura:

Literatura podstawowa:

B.D. Gołębniak, Proces kształcenia, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019, s. 857-979.

Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012.

Literatura uzupełniająca:

D. Klus-Stańska, Paradygmaty dydaktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.

M. Uljens, Dydaktyka szkolna, w: B. Śliwerski (red.), Pedagogika, GWP, Gdańsk, t. 2, s. 105-252.

*Podstawowe dla danego tematu pozycje bibliograficzne są podawane podczas zajęć.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:

A.1.W2. procesy wychowania i kształcenia (wybrane ujęcia teoretyczne: ontologiczne, aksjologiczne i antropologiczne podstawy wychowania, istotę wychowania, zagadnienia wychowania jako spotkania w dialogu, wychowania do odpowiedzialnej wolności oraz społeczeństwa wielokulturowego, typy relacji międzyludzkich oraz procesy rządzące tymi relacjami, główne środowiska wychowawcze, a także postawy dialogu międzykulturowego

W zakresie umiejętności absolwent potrafi:

A.1.U2.interpretować działalność nauczycieli w kontekstach jej prowadzenia z wykorzystaniem posiadanej wiedzy w zakresie pedagogiki i psychologii, charakteryzować swoistość działania pedagogicznego, a także przezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie poparte rozbudowaną argumentacją teoretyczną.

W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:

A.1.K2. nabywania wiedzy z zakresu pedagogiki i budowania warsztatu pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i ucznia w młodszym wieku szkolnym

Metody i kryteria oceniania:

Metody i kryteria oceniania:

Ocena wiedzy i umiejętności na podstawie egzaminu pisemnego obejmującego pytania rekonstruujące wiedzę oraz kwestie problemowe. Ocena kompetencji na podstawie poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć lub dodatkowej pracy zaliczeniowej.

Egzamin składa się z odpowiedzi na 2 pytania teoretyczne i 1 pytanie o charakterze problemowym. Lista możliwych pytań zostanie podana na zajęciach. Do zdania egzaminu jest wymagane uzyskanie co najmniej 50% punktów.

Zakres tematów:

Dydaktyka jako teoria kształcenia, uczenia się i nauczania.

Z historii dydaktyki: stopnie formalne w nauczaniu a nauczanie problemowe.

Idee podmiotowości i dialogu w procesie kształcenia.

Proces uczenia się i nauczania: wybrane koncepcje uczenia się i nauczania w tradycji humanistycznej, behawioralnej, kognitywistycznej i konstruktywistycznej.

Planowanie dydaktyczne: cele, treści, metody, formy i środki nauczania. Od teorii do praktyki.

Przygotowanie i planowanie zajęć: podstawy opracowywania programu nauczania; treść i poziomy planowania; cechy programu nauczania; etapy opracowywania planu zajęć, rozkładu materiału i konspektów poszczególnych jednostek lekcyjnych.

Zasady i sposoby prowadzenia dokumentacji procesu dydaktycznego w szkole.

Nauczyciel – status zawodowy: rola zawodowa nauczyciela; wymagane kwalifikacje; stopnie awansu zawodowego; planowanie rozwoju zawodowego.

Nauczyciel wobec wyzwań środowiska szkolnego: działania wychowawcze i profilaktyczne.

Uczeń w środowisku szkolnym – wyzwania wychowawcze, społeczne i kulturowe. Możliwości i ograniczenia szkoły w zakresie podejmowania działań wychowawczych.

Kształcenie szkolne jako transmisja wartości kulturowych i narodowych.

Kształcenie szkolne wobec idei edukacji europejskiej, regionalnej i międzykulturowej: edukacja międzykulturowa jako wyzwanie dydaktyczne.

Literatura podstawowa:

B.D. Gołębniak, Proces kształcenia, w: Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019, s. 857-979.

Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka. Podręcznik akademicki, Impuls, Kraków 2012.

Metody dydaktyczne:

wykład, lektura literatury przedmiotu, materiały handout

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Renata Ernst-Milerska 9/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie.
ul. Broniewskiego 48
01-771 Warszawa
tel: +48 22 831 95 97 https://chat.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.1.0 (2022-12-09)